Leadership situațional în cursurile de tobe

Deși acest concept se aplică de către manageri în corporații, se poate folosi și în domeniul muzicii, în relația profesor-elev. Am aflat de la un manager care venea la cursurile de tobe, că și eu mă folosesc de acest proces fără să îmi dau seama, așa că m-am gândit să fac o analogie între tobe și leadershipul situațional.

Haideți să vedem așadar ce înseamnă: leadershipul situațional presupune să ai capacitatea de a-i îndruma pe oameni să se dezvolte și să fii flexibil cu cei din echipa ta. Leaderul este coach, mentor și o persoană care influențează dezvoltarea celor din echipa lui. Este un proces care ajută oamenii să se dezvolte în timp, reușind să atingă un maxim de potențial în realizarea unei sarcini sau în atingerea unui obiectiv.

De asemenea, leadershipul eficient înseamnă să știi să folosești stilul de leadership adecvat cu nivelul de dezvoltare al fiecărei persoane în parte.

În cazul cursurilor de tobe, leaderul este profesorul, iar cei din echipă ar fi cursanții. Tocmai pentru ca fiecare persoană în parte să se dezvolte în felul ei, cursurile noastre de tobe sunt individuale. Este cea mai bună și mai rapidă metodă de a dezvolta și de a crește un cursant.

Există 4 tipuri niveluri de dezvoltare și 4 stiluri de leadership:

Niveluri de dezvoltare:
  1. Debutantul Entuziast
  2. Elevul Deziluzionat
  3. Performer Capabil, dar nesigur
  4. Profesionist independent
Stiluri de leadership:
  1. Directiv
  2. Îndrumător
  3. Încurajator
  4. Delegativ

Debutantul entuziast

Este începătorul care vine la cursurile de tobe fără nicio cunoștință, încrezător și cu planuri mărețe (vrea să cânte o melodie complicată sau vrea să cânte într-o trupă). Pentru acest prim nivel se recomandă folosirea stilului de leadership Directiv. În calitate de profesor trebuie să-i spui exact ce trebuie să facă, cum să facă și până când, deoarece debutantul nu știe. Este etapa în care tu decizi și în care trebuie să ai multă răbdare ca și profesor. Nu este necesar să pui foarte mult accent pe încurajare pentru că elevul este deja entuziasmat și motivat.

Elevul Deziluzionat

Este etapa la care elevul începe să adune ceva cunoștințe, însă acestea nu depășesc media, iar angajamentul scade sever. Cursantul își dă seama cât de multe mai sunt de învățat și exersat ca să ajungă să cânte melodia preferată sau să cânte într-o trupă. Stilul de leadership se recomandă a fi cel Indrumator, în care profesorul trebuie să motiveze elevul și să găsească noi metode de a-l face să meargă mai departe.

Performer capabil, dar nesigur

Este etapa în care cursantul ajunge la un nivel mediu, însă are momente de descurajare datorită unor eșecuri (nu își găsește o formație, un exercițiu/ritm/procedeu care nu iese, un concert nereușit sau o melodie care îi dă bătăi de cap). Se recomandă stilul Încurajator, în care, profesorul, având rolul de sfătuitor, trebuie să impulsioneze elevul si să-l facă să meargă mai departe. Din experiența mea, aceasta este etapa în care elevii ce au ajuns până aici vor ca și cântatul la tobe sa fie un pic mai mult decat un hobby, însă deși au ajuns la un nivel satisfăcător, încă nu este ce trebuie pentru a fi multumiți.

Profesionist independent

Este etapa în care cursantul ajunge la un nivel ridicat, are încredere în propriile forțe și nu mai are nevoie de motivare. Stilul de leadership folosit este cel Delegativ. Este etapa în care oamenii mă sună fiind în căutarea unui toboșar (pentru o trupă, pentru un eveniment sau pentru o anumită cântare, apariție etc) și eu le pot recomanda pe unul din elevii mei din categoria Profesionistului Independent. Această etapă este destinată celor care vor să cânte pe scenă alături de o trupă sau celor care își doresc să aibă o carieră muzicală.

Andrei

Profesor de tobe cu peste 15 ani de experiență în predare

© Cursuri tobe
Creat cu de Lirateq Software